Biodata Mikha Tambayong

Biodata Mikha Tambayong

Nama: Moudy Mikha Tambayong
Agama: Kristian
Tempat Lahir Jakarta, 15 September 1994
Hobby: Muzik, film, facebook, makan, tidur, humor
Makanan Kegemaran: Coklat, Ais krim
Twitter: maudymikha

Memulakan kariernya sebagai model di usia muda, Moudy Mikha Tambayong pertama kali terjun ke dunia modelling dengan mengikuti pemilihan model di sebuah majalah pada 2008.

Walaupun tidak menjadi pemenang, tetapi melalui itu, namanya mulai terkenal. Dan namanya pun mulai melonjak ketika terpilih menjadi salah salah seorang pelakon dalam sinetron KEPOMPONG.Mikha Tambayong mengeluarkan single pertama, Cinta Pertama, yang juga menjadi soundtrack sinetrom KEPOMPONG.

Tidak hanya mengeluarkan single, gadis keturunan Manado yang kini bersekolah di SMA Morning Star Academy kelas 1 ini mengeluarkan album pertamanya yang bertemakan RnB pada Disember 2009. Album bertajuk CINTA PERTAMA tersebut kemudian membawa dirinya untuk menekuni dunia muzik.

Kemudian, pada tahun 2010, keluarlah album kedua yang bertajuk BEKAS PACAR. Selain menceburi dunia lakonan dan muzik, Mikha Tambayong juga sempat muncul dalam beberapa iklan komersial, antaranya Pucelle dan Mi Gelas.

SINETRON yang pernah dibintangi oleh Mikha Tambayong
KEPOMPONG (2008/2009)(Sebagai Tasya)
ULAT KEPOMPONG (2009)(Sebagai Tasya)
KACAMATA MAMA MIA (2008)(Sebagai Mia)
KAPTEN KOMPLEKS (2010)(Sebagai Sinar)
NADA CINTA (2011)(Sebagai Nada dan Cinta)

AlBUM
CINTA PERTAMA (2009)
BEKAS PACAR (2010)

IKLAN
Pucelle
Mi Gelas (2010-2011)

~Kapanlagi

Mikha Tambayong nafi gambar seksi di internet

MASIH muda untuk memikirkan soal cinta, pelakon sinetron Indonesia, Mikha Tambayong, 18, menepis gosip percintaan yang digembar-gemburkan bersama Randy Pangalila.

Baginya, Randy tidak lebih daripada teman baik, apatah lagi mereka berlakon bersama dalam sinetron popular, Nada Cinta.Nada Cinta, sinetron yang memperkenalkan Mikha atau nama sebenarnya, Moudy Mikha Maria Tambayong apabila sinetron yang disiarkan di Astro Ria itu mendapat perhatian peminat di Malaysia.

Nada Cinta bersiaran setiap Isnin hingga Khamis, jam 6.30 petang. “Saya sudah muak dengan gosip bersama Randy.

Ia sudah berlarutan bertahun-tahun lamanya. Saya masih muda, perjalanan kerjaya lakonan mahupun nyanyian masih jauh, saya belum bersedia mahu bercinta.

“Antara saya dan Randy, kami hanya teman baik. Saya sudah mengenali Randy sejak empat tahun lalu. Ketika itu, usia saya baru 14 tahun.

Bagaimanapun, saya tidak menafikan suka berkawan dengan Randy. Dia sering membahagiakan saya.”Saya juga tidak pernah melenting dengan gosip percintaan dengan Randy yang digembar-gemburkan media Indonesia. Saya anggap ia hanyalah gurauan.

Sehingga kini, saya belum punya kekasih, masih terlalu awal untuk memikirkannya,” katanya yang juga anak saudara penyanyi terkenal Indonesia, Harvey Malaiholo.

Gadis keturunan Ambon dan Menado yang pernah menerima tempias gosip apabila gambar seksinya bersama seorang teman sedang merokok disiarkan dalam blog hiburan Indonesia.

Bagaimanapun Mikha menafikan gambar berkenaan adalah dirinya.

“Saya tidak merokok, gambar itu bukan saya.

Gambar itu mula disiarkan di internet kira-kira dua tahun lalu. Saya berharap peminat tidak tertipu, gadis itu bukan saya, wajahnya berbeza dengan saya.

“Saya tidak suka gosip mengarut, saya sedaya upaya menjaga peribadi supaya tidak mencetuskan kontroversi.

Bagaimanapun, saya tidak menyangka dalam saya berhati-hati, saya tetap terkena dengan tempias gosip yang memalukan,” katanya yang memulakan kerjaya pada usia 14 tahun apabila muncul sebagai model majalah.

Selain sinetron Nada Cinta, gadis keturunan Ambon dan Menado itu akan muncul dalam teater muzikal Gerimis Mengundang arahan Ahmad Idham yang bakal dipentaskan di Istana Budaya, Kuala Lumpur, bermula 27 Mac hingga 8 April ini.

Pementasan teater muzikal Gerimis Mengundang kerjasama antara Erama Creative, Excellent Pictures Sdn Bhd dan Global Networks Sdn Bhd.

Teater muzikal Gerimis Mengundang diinspirasikan daripada filem Gerimis Mengundang juga arahan Ahmad Idham yang dijangka menemui penonton di pawagam pada pertengahan tahun ini. Ia adalah prekual filem Gerimis Mengundang yang mana penghujung cerita dalam pementasan ini adalah permulaan bagi versi filemnya.

“Saya teruja apabila ditawarkan berlakon teater muzikal Gerimis Mengundang. Saya akui seorang penggemar teater.

Saya sanggup terbang ke Singapura untuk menonton teater The Lion King. Saya juga pernah menyertai beberapa teater di sekolah dulu.

“Dunia teater bukan asing buat saya, cuma saya belum mendapat ruang di Indonesia.

Sudah tentu saya tidak menolak apabila produksi Malaysia menawarkan saya berlakon dalam teater muzikal Gerimis Mengundang. Saya akan berada di Malaysia selama sebulan untuk menjalani latihan dan pementasan teater ini.”

Saya akui saya terkejut apabila punya peminat di Malaysia. Ketika fotografi ini dijalankan di Istana Budaya, sudah ada peminat menunggu.

Saya tidak pernah tahu sinetron Nada Cinta sudah disiarkan di kaca TV di Malaysia. Saya terharu apabila diberitahu sambutannya di luar jangkaan,” katanya yang ramah berbicara.

Mikha berkata, dia tidak meletakkan soal bahasa sebagai masalah, malah dirinya tidak sabar mahu mempelajari sesuatu yang baru dalam hidup. Dalam teater muzikal Gerimis Mengundang, dirinya bukan hanya berlakon, malah akan menari dan menyanyi banyak lagu.

“Saya tiada masalah untuk menyanyi dan menari.

Awalnya, kerjaya saya bermula dengan nyanyian. Saya mempunyai dua album, Cinta Pertama dan Bekas Pacar.

Mungkin peminat di Malaysia tidak mengetahuinya memandangkan saya muncul dalam sinetron. Kalau ikutkan, jiwa saya lebih ke arah dunia nyanyian, namun nama saya melonjak naik menerusi lakonan.

Selepas lebih tiga tahun berlakon sinetron tanpa henti, sudah masanya saya berehat.

“Saya akan menumpukan perhatian pada rakaman album ketiga selepas habis pementasan teater muzikal Gerimis Mengundang. Saya sudah menyanyi sejak berusia empat tahun. Seluruh keluarga termasuk ibu bapa saya suka pada dunia nyanyian, malah mereka boleh menyanyi dengan baik. Bapa saudara, Harvey Malaiholo adalah sumber inspirasi, malah beliau adalah penyokong kuat untuk saya meneruskan kerjaya dalam bidang nyanyian,” katanya.

This entry was posted in Lirik Melayu and tagged , . Bookmark the permalink.

46 Responses to Biodata Mikha Tambayong

  1. isha says:

    hai kak nada ….kak nada lagi ngapain?
    tolong balas ya

  2. aldo says:

    mengarut jga c isha ne..

  3. kak mikha masih di malaysia iya kapang mau pulang di jakarta iya mau tahu aja

  4. bisa gak tahu kapang mau pulang jakarta klu bisa kak mikha bilan iya

  5. fatin nadia says:

    hye,kak mikha…kakak lagi ngapain tuh???

  6. Kak Mikha Pls Datang ke Pulau Pinang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. Anis Farhana says:

    Kak Mikha, Kak Randy dah melamar Kak Mikha kok…. Kak Mikha terima ja… ari tu aku ada chat sama Kak Randy

  8. Anis Farhana says:

    tolong balas ya….. Kak Mikha lagi ngapain tu??? Nanti kalau Kak Mikha kawin.. Kak Mikha jemput aku ya… aku ingin bangat bertemu sama kak randy dan kak mikha…

  9. hai kak mikha lagi ngapain kak sihat gak aku mau ketemu ama kak udh punya pacar belom

  10. faramanisha says:

    di manakah rumah akak mikha tambayong!

  11. faraqistina says:

    akak mikha dah makan ke belum atau minum

  12. aliazetty says:

    kak mikha,aku suka bangat cara kak mikha berlakon sama kak randy.penampilan kak mikha bagus bangat,aku suka.tapy kak mikha pacaran sama shiapa.tlg bls iya kak mikha.

  13. udaqcheeqin says:

    kak mikha cantik sekali…bisa engak aku jadi kawan kak mikha?kalau bisa,bls ya……..

  14. Fatiha says:

    Kak mikha imuuuuueeett
    bnget sih…?
    ¤¤>*_*<¤¤

  15. amira says:

    hai kak mikha……kapan kak mahu ke malaysia lagi…..
    kalao kak mahu malaysia tlg kasi tahu kabar ya…
    oh kak mikha kalo kak mikha udah sampai di malaysia,akak jgn lupa ya
    singgah di kuala terengganu.Setahu aku,akak kenal sama fatin sama auni
    mereka itu teman aku yg tinggal di kuala terengganu.

  16. Bella says:

    Kak Mikha cantik banget ya…

  17. hisyam says:

    i love you

  18. hisyam says:

    i want to married with you

  19. Lynn Sofea says:

    Asalamualaikum Kak Mikha..Saya Baru darjah tiga .saya berasal dari malaysia saya orang islam….saya mau banget nombor telifon samaa kak mikha dan teman teman kak mikha kalau boleh bagi nombor telifon sila kasi ya??….

    saya selalu tengok tv astro ria ceritanya nada cinta saya bisa cakap indon sikit sikit

  20. raquel says:

    kak kerjayaan emang harus d pikirin tapi x smua perkara harus d lalui sndri!!!!!
    cinta itu kadangnya indah tpi kadang sedih bangat tpi itu adalah perkara yg hrus kak rsa kerna kita x akn thu kapan kita akn pergi….
    jngan lepaskan peluang yg ada

  21. suhaila says:

    Kapan mau datang ke malaysia lagi??

  22. aenrietta says:

    kak mikha hebat sekali jadi nada dan cinta. I love nada cinta

  23. mikha tambayong says:

    saya masih memikirkan masa depan, pacar tidak terpikirkan

  24. Lynn Sofea says:

    bagus2 ya kak mikha

  25. Aduh. . . Sktnya hty gak dpt ktemu sma kak mikha. . Kak mikha tlg kas! Nmbor d0ng. Aku juga mau s!h. Tlg blas ya kak nanti kak randy mak!n syg lo. .hehehe

  26. Halo kak m!kha maudy. . Kak kas! d0ng n0mb0r tel!p0n nya. . . Kas! d0ng . . Cepetan ya. . M!ss!ng u. Gud luck 4 t0day. Kas! . . Biar kak randy makin syg. Hehehe

  27. mikha tambayong says:

    083119225448

  28. faqihah says:

    hai kak mikha makasih ya kalao kak mikha beri nombor telefo nanti aku phon kak mikha ya asalamualaikum

  29. Lianarizkiaditya says:

    Hy kak mikha!!

  30. Lina says:

    Hye kak mikha. Kak mikha ngapain? Tlg kasi nmbr henpon dong. Kasi dong … Aku suka bangat sama kamu . Pokoknya kak mikha cantik bangat dong. Oh ya.. Nama aku lina. Aku berasal dri malaysia. Aku bru aja darjah 5. Aku adalah peminat kak mikha. Ternyata kak mikha bisa berlakon . Aku suka bangat lakonan kak mikha. Pokoknya kak mikha. Tlg dong kasi nmbr henpon nya. Please. Nanti kak randy pasti sayang sama kak mikha . Hehe. Cepat ya kasi nmbr henpon nya.

  31. ayuamanina says:

    tima kasih ya karna bagi nombor tfon kak mikha..aq syg bagt sama kak mikha

  32. HanisLeumix says:

    hai kak mikha . saya fans nombor 1 kak mikha . saya dari malaysia . kalau kak mikha nak tahu , saya simpan semua gambar kak mikha yang ada kat majalah atau surat khabar di Malaysia . oh ya , kapan sih kak mikha mahu berlakon di Malaysia lagi .?

  33. this is my real number +6281236203335

  34. hai,kak mikha. lagi ngapain. aku juga mau kenalan sama kakak. bisakan?aku juga mau nombor handphonenya kak mikha, juga bisakan??????kapan kak mikha mau ke malaysia?aku mau lo ketemu sama kakak.

  35. kakak..kalau kakak balas chat aku. itu sangat berharga buat aku…please kak,balasya.

  36. admin says:

    Hi nurul rasyidah6, ini bukan Blog Mikha Tambayong.
    blog ini cuma berkongsi Biodata Mikha Tambayong saja.Harap Maklum

  37. nur eliza says:

    kakak csntik banget deh

  38. Hello guys how are you all ?

  39. Latisha Nea says:

    apa khabar, kak mikha…………………. sya nea dari malaysia. boleh ngak kak mikha beri aku nombor handphone………..kak mikha ^-^ senyum selalu ya……… kak mikha cantik banget …….kapan lagi kakak mau pergi malaysia……… Aku orang sarawak……….. dekat dengan kalimantan indonesia…….. serian………….m!ss!ng u always….

  40. fatin maisarah says:

    hai kak mikha apa khabar dong ?

  41. Syahira Uzma says:

    Warna apa yg Mikha suka, izinkan reply

  42. richelle says:

    Halo,kak mikha saya peminat setia kakak..kak mikha bisa gak bagi nombor telepon kak?

  43. mohdgan says:

    assalamualaikum kak mikha apa khabar aku harap
    kak mikha baik-baik aja . sebenarnya aku minat banget amah kak mikha
    rasanya aku pengen ke indonesia . aku mau ketemu amah kak mikha . aku liat-liat kak mikha ini pinter aku bisa minta ajar gak?

  44. mohdgan says:

    iya kak mikha aku juga mau nombor telepon ?
    please!!! I LIKE MIKHA TAMBAYONG YOUR ARE BEAUTYFULL !!!!!
    senyum selalu yah jangan sedih atau marah nanti cepat tua kak mikha mau cepat tua nanti kak fairuz enggak sayang kak mikha lagi..hihihi…
    tapi kak mikha enggak sayang kak fairuz lagi aku yah sebagai gantinya..
    itu kalau belom lagi aduh aku ini begok banget sih..eh..eh…

  45. mohdgan says:

    kak mikha aku bobok dulu yah mudah-mudah
    an kakak berjaya dalam hidup,keluarga harmoni,dan ,mudah-mudahan kak mikha sihat-sihat aja aku enggak akan lupa untuk ngedoain kak mikha semoga kak mikha hidup bahagia dan cepat mendapat pendamping hidup…

  46. alia nabila says:

    hai kak mikha bisa ngak aq mau nombor telapon kak mikha aq pingin bangat nombor kakak mikha beri dong

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>